NA CZYM POLEGA AKTYWNE SŁUCHANIE?

Celem aktywnego słuchania jest dokładne zrozumienie tego, co dziecko chce mi przekazać. (Właściwie, to powinno to być celem każdego słuchania, ale w zależności od warunków i motywacji słuchacza, nie zawsze tak jest.) Polega ono na powtórzeniu własnymi słowami usłyszanej od dziecka wypowiedzi. W ten sposób pokazuję mu, że zrozumiałam jego wiadomość i daję mu możliwość poprawienia mnie, jeśli się pomyliłam. Dlaczego? Bo kiedy słuchamy dzieci mamy  czasem wrażenie, że rozumiemy, co ma na myśli, ale nigdy nie możemy być tego pewni na 100%. Powtarzając swoimi słowami to, co właśnie usłyszeliśmy, dostajemy od niego potwierdzenie, że zgadza się z treścią naszego przekazu.

PRZYKŁAD AKTYWNEGO SŁUCHANIA

Oto dość uproszczony i skrócony przykład aktywnego słuchania. Pochodzi on z książki Dr Thomasa Gordona « Teaching children self-discipline at home and at school».

Dziecko: Chciałbym być czasem chory, jak Ala. Ona to ma szczęście!

Rodzic: Masz wrażenie, że dzięki temu Ala ma coś, czego ty nie masz?

Dziecko: Tak, ona może nie iść do szkoły, a ja nigdy nie mogę zostać w domu.

Rodzic: Chciałbyś móc zostać w domu?

Dziecko: Pewnie, mam dość chodzenia do szkoły.

Rodzic: Dość chodzenia do szkoły?

Dziecko: Czasami nienawidzę szkoły.

Rodzic: Nie tylko masz jej dosyć, ale także jej nie cierpisz.

Dziecko: Tak, nie cierpię pracy domowej, lekcji i nauczycieli.

Rodzic: Wiele rzeczy w szkole Ci się nie podoba.

Dziecko: Tak naprawdę, to to nie jest tak, że nie lubię wszystkich nauczycieli. Nie. Ale jednej nauczycielki po prostu nie znoszę.

Rodzic: Musiała rzeczywiście zajść ci czymś za skórę…

Dziecko: Gdybyś tylko wiedział! To pani X! Potwornie nas stresuje! Kiedy bierze kogoś do tablicy…

Podczas aktywnego słuchania, zaleca się nie wyrażać swojej opinii ani uczuć, tylko skupić się na odczuciach i przemyśleniach drugiej osoby. Dlatego stosowanie „ty” zamiast „ja” wydaje się bardziej odpowiednie. Celem aktywnego słuchania nie jest bowiem nasz wpływ na postępowanie dziecka, ale pokazanie mu naszej pełnej akceptacji. I na koniec: emocje są przelotne, co znaczy, że pojawiają się i znikają, co powinno pomóc nam w ich akceptowaniu (zarówno u dziecka, jak i u nas samych).

KORZYŚCI AKTYWNEGO SŁUCHANIA

Korzyści płynące z aktywnego słuchania są wielorakie. Z jednej strony pozytywnie wpływa ono na naszą relację z dzieckiem. Pokazuje, że interesuję się nim i że mam dla niego czas, co z kolei udowadnia dziecku jest dla mnie ważne. Z drugiej strony, aktywne słuchania daje mu do zrozumienia, że akceptuję je takim, jakie jest. Dzięki temu ufa mi, bo nie czuje się oceniane. Pomaga mu to w stawaniu się coraz bardziej samodzielnym poprzez szukania rozwiązań dla swoich problemów, co w konsekwencji zwiększa jego poczucie własnej wartości.

Podczas aktywnego słuchania, dziecko mówi o sobie w sposób pozytywny i uczy się szanować samego siebie. Postrzega się jako osoba wartościowa i godna szacunku. Uczy się panować nad emocjami, staje się bardziej obiektywne i mniej zalęknione.

źródło; https://wychowanietoprzygoda.pl/aktywne-sluchanie-i-jego-korzysci-nie-tylko-dla-dziecka/

zamieściła: R.K.