W ostatnich tygodniach serial SQUID GAME bije rekordy oglądalności w Polsce i na całym świecie. Stał się już najpopularniejszym serialem w historii platformy NETFLIX. Pomimo, że film jest przeznaczony dla widzów powyżej 16 lat, z dnia na dzień coraz chętniej oglądają go i dyskutują o nim dzieci młodsze. 

W serialu można zobaczyć zmagania zawodników, których przegrana oznacza śmierć. W mediach społecznościowych już pojawiają się wyzwania, które zachęcają dzieci do ryzykownych i krzywdzących siebie oraz innych zachowań.

Ośmioodcinkowy serial przedstawia losy grupy osób, które z powodu trudnej sytuacji życiowej dały się nakłonić do udziału w serii gier, nie wiedząc, że przegrywający są w nich brutalnie zabijani. Na ekranie pokazywane jest to w  sposób bardzo realistyczny – strzały prosto w głowę, bryzgająca we wszystkie strony krew, śmiertelne upadki z wysokości. Jednym z wątków filmu są też pokazane sceny pobierania organów od umierających po nieudanej egzekucji graczy.  Obok brutalnych scen w filmie widać strach i rozpacz bohaterów oraz bezwzględne okrucieństwo ich oprawców.

Coraz częściej słychać doniesienia o 9-10 latkach, które organizują pokazywane w serialu gry. Dzielą się na graczy i strażników, udają zadawanie śmierci i umieranie, zdarza się, że stosują realną przemoc wobec przegranych – strzał zastępują uderzeniem w głowę, a nawet pobiciem. Tak jak bohaterowie filmu, którzy dostają od tajemniczych osób wizytówki z numerem telefonu oznaczone symbolami kółka, kwadratu i trójkąta, tak uczniowie podrzucają sobie podobne wizytówki do szkolnych szafek. Dzieci, które nie oglądały filmu, słyszą o nim od rówieśników.

Film staje się również inspiracją do rozgrywek online (np. na platformie Roblox popularnej wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym). W sieci można kupić przebrania – zarówno ofiar, jak i strażników. Ich dystrybutorzy zapowiadają, że będą przebojem w tegoroczne Halloween. W ofercie sklepów internetowych pojawiają się dziecięce gadżety związane z filmem – kubki, poduszki, bluzy, koszulki, a nawet klocki z postaciami z gry i z możliwością zbudowania znanej z filmu areny do rozgrywek.

Popularność filmu wśród dzieci i uśpiona czujność rodziców może być związana z mylącą stylistyką – atrakcyjne przebrania strażników, maski, tajemnicza postać koordynatora gry, kolorowa arena, na której dochodzi do rozgrywek. Mylące może być też to, że film nawiązuje do gier dziecięcych, jak „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy” itp. Do tego film jest intensywnie promowany, a również naśladowany (odgrywanie scen egzekucji, stylizowanie się na bohaterów filmu) na Tik Toku, czyli w miejscu niezwykle popularnym wśród dzieci (nawet pomimo ograniczeń regulaminowych serwisu).

 

Apelujemy o uwagę i czujność odnośnie tego,  co dzieci oglądają. Najlepiej też nie kupować dzieciom gadżetów związanych z serialem, reagować na niebezpieczne zachowania nawiązujące do fabuły.

 

źródło: https://fdds.pl/o-fundacji/co-nowego-w-fundacji/squid-game-serial-nie-dla-dzieci.html, 

Informację zamieściła Róża Kordus