3,4-latki - ćw. logopedyczne
30.03.2020Każdy trening poprawnej wymowy powinien być poprzedzony ćwiczeniami oddechowymi
i artykulacyjnymi. Najlepiej ćwiczyć codziennie 15-20 minut, przed lustrem.
Przykładowe ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne:
- głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami
- oddychanie tylko przez nos lub tylko ustami
- ćw. “balonik” - wypełnianie policzków powietrzem - wytrzymanie tak kilka sekund
- wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody
- kierowanie języka naprzemiennie w kąciki ust (usta szeroko otwarte, język nie dotyka warg)
- oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego
- oblizywanie warg ruchem okrężnym
- dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i wargi
- zwijanie języka w rulonik
- “młynek” przesuwanie językiem przy zamkniętych ustach w prawo i w lewo, po zębach
górnych i dolnych,
- naprzemienne wypychanie policzków językiem
- naśladowanie parskania konia, wargi rozluźnione
- gwizdanie
- oddalanie od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu /i/
- zbliżanie do siebie kącików ust, jak przy wymowie /u/.
Opóźniony rozwój mowy.
Nazwij owoce przedstawione na obrazkach. Powiedz, jakiego są koloru.
Głoska w
Dopasuj zapisane na superbohaterach sylaby do takich samych sylab występujących na niebieskich kometach. Pamiętaj o prawidłowej wymowie głoski „w” – dolna warga dotyka lekko górnych zębów.
Głoski szumiące
Powtórz wiersz za osobą dorosłą.
Załączniki:
- szumiące wiersz 3, 4 latki.doc
- głoska w - 3, 4latki .pdf
- opóźniony rozwój mowy- owoce.pdf
- spółgłoska F- wizualizacja.jpg
- spółgłoska SZ- wizualizacja.jpg