Każdy trening poprawnej wymowy powinien być poprzedzony ćwiczeniami oddechowymi
i artykulacyjnymi. Najlepiej ćwiczyć codziennie 15-20 minut, przed lustrem.

 

Przykładowe ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne:

- głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami

- oddychanie tylko przez nos lub tylko ustami

- ćw. “balonik” - wypełnianie policzków powietrzem - wytrzymanie tak kilka sekund

- wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody

- kierowanie języka naprzemiennie w kąciki ust (usta szeroko otwarte, język nie dotyka warg)

- oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego

- oblizywanie warg ruchem okrężnym

- dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i wargi

- zwijanie języka w rulonik

- “młynek” przesuwanie językiem przy zamkniętych ustach w prawo i w lewo, po zębach
górnych i dolnych,

- naprzemienne wypychanie policzków językiem

- naśladowanie parskania konia, wargi rozluźnione

- gwizdanie

- oddalanie od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu /i/
- zbliżanie do siebie kącików ust, jak przy wymowie /u/.

 

Opóźniony rozwój mowy.

Nazwij owoce przedstawione na obrazkach. Powiedz, jakiego są koloru.

 

Głoska w

Dopasuj zapisane na superbohaterach sylaby do takich samych sylab występujących na niebieskich kometach. Pamiętaj o prawidłowej wymowie głoski „w” – dolna warga dotyka lekko górnych zębów.

Głoski szumiące

Powtórz wiersz za osobą dorosłą.



Załączniki: