ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA
W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

Kluczową umiejętnością, która umożliwia usuwanie wielu wad wymowy u dzieci jest zdolność pionizacji języka.

Pionizacja języka to nic innego jak unoszenie czubka języka w okolice za górnymi zębami. Jest to umiejętność o tyle istotna, iż wykorzystywana jest podczas artykulacji wielu głosek np. sz, ż, cz, dż.

Dla grupy dzieci, osiągnięcie takiego poziomu sprawności języka jest długotrwałym procesem.

Należy także pamiętać, aby kompleksowo usprawniać narządy artykulacyjne, łącząc je także z ćwiczeniami oddechowymi, ćwiczeniami żuchwy, podniebienia miękkiego, połykania itd. w zależności od wyników diagnozy logopedycznej.

U dzieci, które nie mają trudności z unoszeniem języka, skupmy się raczej na pozostałych ćwiczeniach, przydatnych i uzasadnionych w planie terapii logopedycznej. Klika minut ćwiczeń buzi i języka, podczas spotkania z dzieckiem bez trudności w tym zakresie, w zupełności wystarczy.

Zatem nie traktujmy sztampowo ćwiczeń buzi i języka, jako coś obowiązkowego. Dostosujmy stopień ich włączenia w terapię do wyników diagnozy logopedycznej, celów i planowanych efektów terapii, a przede wszystkim indywidualnych potrzeb i możliwości małego ( i dużego;) pacjenta.

 

 

I ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Cele;

  • wydłużenie fazy wydechowej
  • zwiększenie pojemności płuc
  • różnicowanie fazy wdechowej i wydechowej
  • rozruszanie przepony
  • zapobieganie niepożądanym zjawiskom takim jak arytmia oddechowa
  • mówienie na wydechu
  • dostosowanie długości wydechu do czasu trwania odpowiedzi

 

 

Przykłady ćwiczeń

  • proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go – wciąga powietrze nosem zatrzymuje wdech i wypuszcza powietrze nosem
  • zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie; leżymy na plecach, na brzuch umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada
  • łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk , wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół
  • wykonanie wdechu i zdmuchanie świeczki (powoli szybko) na wydechu
  • zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni
  • zabawa ze słomką, przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę
  • dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki
  • gra na organach, trąbce gwizdku
  • „balonik” – naśladowanie dmuchania balonu
  • dmuchanie na balonik, piórka aby nie spadły
  • „zmarznięte ręce” dmuchanie na ręce, bo zmarzły
  • gwizdanie na jednym wydechu
  • dmuchanie na własną grzywkę
  • „czarodziejski obrazek” – każde dziecko dostaje kartkę na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak aby powstał czarodziejski obrazek
  • liczenie na jednym wydechu (ciągiem)
  • dmuchanie na wiatraczek

 

 

 

II ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

 

Cele;

  • zręczne i celowe ruchy warg, języka, podniebienia
  • zwiększenie napięcia warg i języka
  • wyrabianie wyczucia danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja)

 

ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI

 

  • opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki
  • ruchy dolnej szczeki do przodu i do tyłu
  • przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę a następnie wprawą
  • opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki w dwóch fazach: umiarkowane opuszczanie a następnie maksymalne
  • wykonywanie ruchów żucia; uczestniczą w nich: dolna szczeka, wargi i policzki
  • dolnymi zębami chwytamy górną wargę

 

 

ĆWICZENIA WARG

 

  • zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie
  • cmokanie
  • dmuchanie ( wargi ściągnięte w kształcie dzióbka )
  • wprawianie usta w drganie ( parskanie)
  • nadymanie policzków i powolne wypuszczanie ustami lub nosem
  • wargi wysuwamy do przodu i kierujemy raz w jedną raz w drugą stronę
  • wargi wysuwamy do przodu i wykonujemy ruchy okrężne (raz w jedną i w drugą stronę
  • górnymi zębami nadgryzamy wargę dolną
  • utrzymujemy między zębami ołówek
  • ściągamy usta jak przy samogłosce u a następnie spłaszczamy cofając kąciki
  • ssiemy wargę górną a następnie dolną
  • nabieramy powietrza pod wargę górną a potem pod dolną
  • przytrzymanie wargami kartki papieru, którą logopeda próbuje wyciągnąć
  • „obrysowywanie „ kształtu ust przez logopedę (uczulanie warg)
  • łączymy wargi płasko i rozciągamy jak przy głosce „i”
  • wymawianie samogłosek i- u , a następnie a, e, o , i, y
  • wysuwamy wargi jak przy samogłosce „u” i rozchylamy jak przy samogłosce „e”. Ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie

 

 

ĆWICZENIA JĘZYKA

 

  • uczulanie języka (leciutkie dotykanie go szpatułką )
  • wysuwanie i chowanie języka
  • przesuwanie języka od kącika do kącika warg
  • wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie go do nosa
  • oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach
  • liczenie zębów językiem
  • wymiatanie językiem za górnymi i dolnymi zębami
  • czubkiem języka wysuwamy policzki
  • masaż językiem podniebienia , przy szeroko otwartej buzi
  • wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go w głąb jamy ustnej
  • dociskanie czubkiem języka do wałka dziąsłowego
  • układanie języka na dole jamy ustnej, język leży za zębami śpiący język
  • mlaskanie przednią częścią języka do dziąseł
  • wybrzuszanie środka języka, robimy górkę z języka
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej
  • rysowanie zaostrzonym językiem na zewnątrz jamy ustnej
  • układanie na przemian w łopatę (szeroko), , grot (wąsko)
  • kląskanie językiem w twarde podniebienie

 

 

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

 

  • powoli, swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos przy zamkniętych ustach
  • powtórzyć poprzednie ćwiczenie z jedną dziurką nosa zamkniętą
  • wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos
  • chrząkanie
  • ziewanie
  • wciąganie policzków do wewnątrz jamy ustnej
  • nadymanie policzków z zatkanym nosem

 

 

 

 

 

III ĆWICZENIA GŁOSOWE

 

 

Cele;

  • prawidłowe wydobywanie głosu dla uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej
  • rozluźnienie mięsni krtani i aparatu artykulacyjnego
  • wybrzmiewanie głosu na maskę czyli podniebienie twarde, zęby, wargi

 

Przykłady ćwiczeń

 

  • zabawa „Misie”, które budzą się na wiosnę. Proponujemy pozycję leżącą; misie śpią, oddychają nosem(wdech i wydech przez nos), misie budzą się ziewają (wdech i wydech przez usta), misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą
  • wybrzmiewanie głosu na maskę. W pozycji leżącej wymawianie połączeń mmmmaaaaaa, mmmmoooo, mmmmuuuuu w taki sposób aby a, o, u, słychać było wyraźnie, aby dźwięki „brzmiały na ustach
  • misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstają zaczynają śpiewać; a, e, o, y, i,u- najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużają dźwięki
  • zabawa „Echo”. Dzieci wywołują poszczególne głoski a jednocześnie powtarzają je ciszej, tak jak robi to echo, np. a (głośno) – a (cicho)

 

 

IV ĆWICZENIA SŁUCHOWE

 

Cele;

  • utożsamianie i różnicowanie dźwięków mowy
  • uwrażliwienie na pełne rozumienie wypowiedzi słownych
  • koncentracji dziecka na wymawiane dźwięki, która pomoże w opanowaniu poprawności artykulacyjnej
  • rozpoznawanie wymawianych wyrazów, sylab, dźwięków
  • utrwalenie położenia narządów artykulacyjnych przy realizacji odpowiednich głosek
  • wdrażanie dziecka do starannej mowy w stopniu jak najlepszym
  • opanowanie różnic w wymowie głosek syczących i szumiących

 

Przykłady ćwiczeń

 

  • różnicowanie wyrazów. Zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem. Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie „Pokaż, gdzie jest kasza- kasa)
  • wystukiwanie rytmu według wzoru
  • odróżnianie odgłosów z otoczenia
  • rozpoznawanie głosów zwierząt zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu
  • wyróżnianie sylab w wyrazie
  • wyróżnianie głosek w zdaniu
  • synteza podanych głosek w wyrazie z jednoczesnym wskazaniem obrazka
  • wybieranie z wypowiedzianego zdania wyrazu zawierającego daną głoskę
  • rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. dziecko klaszcze gdy słyszy błąd
  • zabawa w echo – z pewnej odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków (sylab, wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem zamieniamy rolę

 

 

V ĆWICZENIA FONOLOGICZNE, MORFOLOGICZNE, SYNTAKTYCZNE I PRAGMATYCZNE

 

  1. fonologia- dział językoznawstwa, nauka o fonemach i relacjach między fonemami
  2. morfologia – nauka o budowie i odmianie wyrazów
  3. syntaktyka dział gramatyki zajmujący się funkcją wyrazów w zdaniu oraz związkami i zależnościami między zdaniami, składnia
  4. pragmatyczne – nauka o ludzkim zachowaniu, zajmująca się relacjami między językiem a tymi, którzy się nim posługują

 

  1. Zabawy fonologiczne

 

Zabawy z rytmem

 

  1. Wyszukiwanie ze zbiorów obrazków tych które się rymują
  2. Śpiewanie rymowanych piosenek z zaznaczeniem rymujących się wyrazów szeptem
  3. Próby samodzielnego układania rymowanych wierszyków
  4. Układanie rymów do podanych obrazków
  5. Kończenie rymowanych zdań

 

Zabawy ortofoniczne

 

  1. Jakie odgłosy wydają zwierzęta
  2. Zabawy w środki lokomocji
  3. Słuchanie dźwięków z kasety magnetofonowej – rozpoznawanie ich
  4. Rozpoznawanie źródła dźwięku
  5. Słuchanie wierszy
  6. Wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia

 

Zabawy z sylabami: analiza, synteza, przestawianie, zamienianie /dokładne odtwarzanie/

 

Zabawy głoskami: wyróżnianie w róznych opozycjach /dokładne odtwarzanie/

 

B. Zabawy i ćwiczenia morfologiczne

 

  1. Porównywanie długości zdań
  2. Układanie schematów zdań przy pomocy klocków, patyków
  3. Układanie zdań o trzymanym w ręku przedmiocie
  4. Kończenie zdań
  5. Tworzenie nowych słów przez dodanie fragmentu
  6. Tworzenie nowych słów za pomocą substytucji głosek
  7. Odkrywanie nowych słów poprzez wydzielanie części wyrazów

 

C. Ćwiczenia syntaktyczne

 

  1. Próby dziwnych dialogów (monotonnych) w których każde słowo wypowiedziane jest oddzielnie
  2. „słowa – rzeczy” rzeczowniki
  3. „Słowa – czynności” czasowniki
  4. „słowa określające” przymiotniki
  5. „Słowa wskazujące” – przyimki: w, pod, na, przed, obok
  6. Zależności i kategorie nadrzędne i podrzędne
  7. Zabawy w układanie zdań

 

D. Zabawy i ćwiczenia pragmatyczne

 

  1. Wypowiadanie się dzieci na temat historyjek obrazkowych
  2. Opis obrazków różniących się kilkoma szczegółami
  3. Wymyślanie opowiadania do wylosowanego obrazka
  4. Układanie opowieści do otrzymanych kolejno obrazków (powstaje wspólna historyjka
  5. Kształcenie umiejętności dialogowania

 

 



Załączniki: